Skip to main content
| Βλάχου Δέσποινα | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Εκπαίδευση για την Οδική Ασφάλεια: Δραστηριότητες στην Τάξη με Χρήση Τεχνολογικών Μέσων

Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της σύγχρονης κοινωνίας. Η σωστή οδική συμπεριφορά είναι θεμελιώδης για την προστασία της ζωής όλων όσων κινούνται στους δρόμους – οδηγών, πεζών και επιβατών. Παρά τις διαρκείς προσπάθειες για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τα διαθέσιμα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι αριθμοί παραμένουν υψηλοί. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση από νεαρή ηλικία αποκτούν ιδιαίτερη σημασία.

 📊Η θέση της Ελλάδας σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Μάρτιος 2025), το 2023 καταγράφηκαν 19.800 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ, παρουσιάζοντας μια μείωση της τάξης του 3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η επίτευξη του φιλόδοξου στόχου για μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030 εξακολουθεί να θεωρείται δύσκολη.

Η Ελλάδα, με 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2024, παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 44 θανάτων ανά εκατομμύριο. Το γεγονός αυτό καθιστά σαφές πως η χώρα μας χρειάζεται να επενδύσει ακόμη περισσότερο στην πρόληψη και στην αλλαγή νοοτροπίας μέσα από την εκπαίδευση.

 🎓 Η αξία της εκπαίδευσης στην πρόληψη

Η πρόληψη ξεκινά από το σχολείο. Η διαμόρφωση θετικών στάσεων απέναντι στην κυκλοφοριακή αγωγή και η καλλιέργεια υπεύθυνης συμπεριφοράς στον δρόμο οφείλουν να ξεκινούν ήδη από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι μαθητές χρειάζεται να εξοικειωθούν με βασικές αρχές οδικής ασφάλειας, όχι απλώς ως γνώση, αλλά ως αξία και στάση ζωής.

Σε αυτή την προσπάθεια, οι σύγχρονες τεχνολογίες που έχουν ενταχθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία μπορούν να λειτουργήσουν ως πολύτιμοι σύμμαχοι. Εργαλεία της διαδραστικής οθόνης, καθώς και εφαρμογές, όπως το mozaBook, το Note, το Airclass και το Share, μπορούν να μεταμορφώσουν τη διδασκαλία της οδικής ασφάλειας σε μια βιωματική, διαδραστική και ουσιαστική εμπειρία μάθησης. Μέσα από τη χρήση αυτών των εφαρμογών, οι μαθητές ενθαρρύνονται να συμμετέχουν ενεργά, να ερευνούν, να εκφράζονται, να συνεργάζονται και να στοχάζονται πάνω σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής.

🎒 Ιδέες για δραστηριότητες στην Τάξη

💬 «Τι θα έκανες αν…» – Διλήμματα στον δρόμο

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με πραγματικά διλλήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια. Τα σενάρια παρουσιάζονται μέσω εφαρμογής της διαδραστικής οθόνης (π.χ. εφαρμογή Office, όπως ο αναγνώστης pdf ή εφαρμογή διαδραστικού πίνακα, όπως το Note, το mozaBook κ.α.), ενώ οι μαθητές απαντούν ανώνυμα μέσω AirClass, επιλέγοντας μεταξύ προτεινόμενων επιλογών. Η συζήτηση που ακολουθεί επικεντρώνεται στους κινδύνους, στα εναλλακτικά σενάρια και στην ενσυναίσθηση. 

 Είσαι συνεπιβάτης στο μηχανάκι ενός φίλου σου. Δεν φοράς κράνος, γιατί «είναι μικρή απόσταση μέχρι το σχολείο». Ξαφνικά, ένα αυτοκίνητο σταματά απότομα μπροστά σας και ο φίλος σου φρενάρει απότομα. Δεν πέφτετε, αλλά τρομάζετε πολύ. Την επόμενη μέρα, ο ίδιος σου προτείνει να ξαναπάτε μαζί χωρίς κράνος. Τι κάνεις; i.	Ανεβαίνεις ξανά, αλλά σκέφτεσαι να προσέχετε περισσότερο. ii.	Του ζητάς να σου δώσει κράνος ή να μην οδηγήσει τόσο γρήγορα. iii.	Αρνείσαι να ανέβεις χωρίς κράνος και του εξηγείς γιατί.

Παράδειγμα σεναρίου

👨‍🏫 Ο ρόλος του/ης εκπαιδευτικού: Δημιουργεί τα σενάρια που θα προβληθούν μέσω της διαδραστικής οθόνης και συντονίζει τη συζήτηση, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή όλων και βοηθώντας στην ανάλυση των απαντήσεων χωρίς επίκριση, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη και την υπευθυνότητα.

🎯 Στόχος: Ενίσχυση ηθικής σκέψης, ενσυναίσθησης και κατανόηση των συνεπειών των επιλογών στον δρόμο.


 🕵️‍♀️ Αποστολή: Οδική Αποκρυπτογράφηση – Αναλύοντας Πραγματικά Σενάρια

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές αναλαμβάνουν τον ρόλο «ειδικών οδικής ασφάλειας». Ξεκινούν μελετώντας το ψηφιακό μάθημα «Χρόνος αντίδρασης, απόσταση πέδησης και απόσταση ακινητοποίησης» του mozaBook, καθώς και 3D μοντέλα που παρουσιάζουν τη δομή διαφόρων τύπων οχημάτων, όπως μοτοσυκλέτας, βενζινοκίνητου, υβριδικού, ηλεκτρικού και αγωνιστικού αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, χωρισμένοι σε ομάδες, εξετάζουν πραγματικά σενάρια οδικής συμπεριφοράς μέσα από μελέτες περίπτωσης και παρουσιάζουν τις προτάσεις τους στην ολομέλεια, σαν να καταθέτουν σε επιτροπή οδικής ασφάλειας.

Σενάριο: Η Άννα κάθεται στη θέση του συνοδηγού, δίπλα στον μεγαλύτερο αδελφό της, που οδηγεί για να τη μεταφέρει σε ένα πάρτι. Ξαφνικά, ακούγεται ο ήχος ειδοποίησης στο κινητό του. Εκείνος σκύβει για μια στιγμή να δει το μήνυμα, την ώρα που το αυτοκίνητο πλησιάζει ένα κόκκινο φανάρι. Ερωτήσεις: •	Αν ήσουν στη θέση της Άννας, πώς θα ένιωθες εκείνη τη στιγμή; •	Πώς θα μπορούσε να προληφθεί μια τέτοια συμπεριφορά; Ποιοι τρόποι υπάρχουν ώστε ένας οδηγός να μη χρησιμοποιεί το κινητό του όσο οδηγεί; •	Ποια είναι η ευθύνη του συνοδηγού και των υπόλοιπων επιβατών όταν παρατηρεί επικίνδυνη συμπεριφορά στο αυτοκίνητο;

Παράδειγμα μελέτης περίπτωσης

‼️Οι ομάδες έχουν συγκεκριμένο χρόνο να μελετήσουν το σενάριο, να αξιολογήσουν τις πληροφορίες και να απαντήσουν σε στοχευμένες ερωτήσεις. Για την παρακολούθηση του χρόνου, μπορεί να αξιοποιηθεί το χρονόμετρο της διαδραστικής οθόνης.

‼️Το κείμενο κάθε μελέτης παρουσιάζεται από τον/την εκπαιδευτικό στη διαδραστική οθόνη προκειμένου να είναι ορατό σε όλους, διευκολύνοντας τη συζήτηση.

👨🏫Εκπαιδευτικός ρόλος: Ο/Η εκπαιδευτικός εντοπίζει και αξιοποιεί τους κατάλληλους πόρους του mozaBook, δημιουργεί τα σενάρια των μελετών περίπτωσης και υποστηρίζει τις ομάδες καθ’ όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας, βοηθώντας στην ερμηνεία των στοιχείων και ενθαρρύνοντας τη συνεργατική μάθηση.

🎯 Στόχος: Ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής αξιολόγησης πληροφοριών, συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων και διασύνδεσης γνώσεων με ρεαλιστικά δεδομένα που αφορούν την καθημερινή κυκλοφοριακή συμπεριφορά.


 🧠 «Μύθος ή Αλήθεια;» – Καταρρίπτοντας λανθασμένες αντιλήψεις

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες και μελετούν επιλεγμένο υλικό από το mozaBook —όπως διαδραστικά μαθήματα, 3D μοντέλα και εκπαιδευτικά βίντεο— σχετικά με θέματα οδικής ασφάλειας, όπως η χρήση κράνους, η ζώνη ασφαλείας, η οδήγηση υπό την επήρεια, η συμπεριφορά πεζών και ποδηλατών και άλλα.
Στη συνέχεια, τους δίνεται ένα φύλλο εργασίας με διαδεδομένους μύθους αλλά και αλήθειες γύρω από την οδική ασφάλεια. Κάθε ομάδα καλείται να εξετάσει τις δηλώσεις και να τις χαρακτηρίσει ως μύθο ή αλήθεια.

Μύθος ή Αλήθεια; •	«Η ζώνη ασφαλείας πρέπει να φοριέται και για τις διαδρομές μέσα στην πόλη.» •	«Μπορείς να γράψεις ένα μήνυμα στο κινητό και να οδηγείς με ασφάλεια, αρκεί να μην κοιτάς την οθόνη πολύ ώρα.» •	«Οι νέοι οδηγοί είναι πιο επικίνδυνοι στον δρόμο, γιατί δεν έχουν αρκετή εμπειρία και συχνά αναλαμβάνουν ρίσκα.» •	«Οδήγηση με καθαρό μυαλό δεν επηρεάζεται από τη χρήση φαρμάκων ή αλκοόλ, αν δεν καταναλωθεί υπερβολική ποσότητα.» •	«Αν ο καιρός είναι καλός, η οδήγηση είναι πάντα ασφαλής, ανεξάρτητα από την ταχύτητα.» •	«Το κράνος είναι υποχρεωτικό για όλους τους ποδηλάτες, ανεξαρτήτως ηλικίας και περιοχής.»

Παραδείγματα δηλώσεων

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός επιλέγει και παρουσιάζει τους κατάλληλους ψηφιακούς πόρους από το mozaBook, κατασκευάζει το φύλλο εργασίας μέσω του εργαλείου «Άσκηση» ή άλλης εφαρμογής, και συντονίζει τις συζητήσεις μεταξύ των ομάδων. Παρέχει επιπλέον πηγές αν χρειαστεί, ενθαρρύνει τον αναστοχασμό και την τεκμηριωμένη σκέψη, και βοηθά τους μαθητές να ξεχωρίζουν την επιστημονική αλήθεια από τη διαδεδομένη παραπληροφόρηση.

🎯 Στόχος: Να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη, η ικανότητα αξιολόγησης πληροφοριών, η αμφισβήτηση στερεοτύπων και η υιοθέτηση υπεύθυνης συμπεριφοράς στον δρόμο.


 💬 «Εκστρατεία Ευαισθητοποίησης» – Παρουσίαση Ψηφιακής Αφίσας για την Οδική Ασφάλεια

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν ψηφιακές αφίσες χρησιμοποιώντας εφαρμογές της επιλογής τους (π.χ. Canva, PowerPoint, ή mozaBook). Κάθε ομάδα επιλέγει ένα θέμα σχετικό με την οδική ασφάλεια. Αφού ολοκληρώσουν τις αφίσες, τις παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους μέσω της εφαρμογής Share, ώστε να προκαλέσουν συζήτηση και να ευαισθητοποιήσουν το κοινό τους.

Ενδεικτικά Θέματα  Η σημασία της ζώνης ασφαλείας Ποδήλατο με ασφάλεια στην πόλη Οδήγηση χωρίς κινητό Τα επικίνδυνα όρια ταχύτητας και οι συνέπειες Ασφαλής οδήγηση σε βροχερό καιρό Η σωστή χρήση του κράνους για μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες Προστασία των πεζών και των παιδιών στους δρόμους Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών: Μύθοι και αλήθειες Τα επικίνδυνα σφάλματα οδήγησης και πώς να τα αποφύγουμε Ασφαλής χρήση του ποδηλάτου σε δρόμους με έντονη κυκλοφορία Προσοχή στις διαβάσεις πεζών: Δικαιώματα και ευθύνες Η σημασία του να φοράμε ζώνη ακόμη και για μικρές διαδρομές

Ενδεικτικά Θέματα

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός καθοδηγεί την επιλογή των θεμάτων, παρέχει σχετικό εκπαιδευτικό υλικό και υποστηρίζει τους μαθητές κατά την προετοιμασία των αφισών. Ελέγχει την ακρίβεια του περιεχομένου και συντονίζει την παρουσίαση και τη συζήτηση στην τάξη, δίνοντας έμφαση στη θετική επιρροή της εκστρατείας στην καθημερινή συμπεριφορά.

🎯 Στόχος: Ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργικής έκφρασης, ενίσχυση της υπευθυνότητας και της κοινωνικής ευαισθητοποίησης γύρω από την οδική ασφάλεια, ενδυνάμωση της ομαδικότητας και της παρουσίασης ιδεών σε κοινό.


🔶🔶🔶

🚦 Η ενσωμάτωση της οδικής ασφάλειας στην εκπαιδευτική πράξη, ειδικά με την υποστήριξη ψηφιακών εργαλείων, προσφέρει πολύ περισσότερα από θεωρητική γνώση. Δημιουργεί εμπειρίες, ενισχύει την προσωπική σύνδεση των μαθητών με το θέμα και διαμορφώνει στάσεις που μπορούν να σώσουν ζωές. Η τεχνολογία γίνεται αρωγός στην καλλιέργεια μιας νέας γενιάς πολιτών με υπευθυνότητα, κριτική σκέψη και βαθιά επίγνωση του ρόλου τους στον δρόμο. Γιατί η οδική ασφάλεια δεν είναι απλώς ένα μάθημα· είναι στάση ζωής.


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα