Skip to main content
| Βλάχου Δέσποινα | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Ψηφιακές Δεξιότητες ενάντια στην Παραπληροφόρηση

Στην εποχή της υπερπληροφόρησης, η δυνατότητα αξιολόγησης της εγκυρότητας των πληροφοριών αναδεικνύεται σε κρίσιμη οριζόντια δεξιότητα, με άμεσο αντίκτυπο τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική μας καθημερινότητα.  Ιδιαίτερα για τους νέους, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων χρησιμοποιεί καθημερινά τα μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Instagram και το TikTok, ο ψηφιακός γραμματισμός κρίνεται απαραίτητος ώστε να μπορούν να διακρίνουν πότε μία πληροφορία είναι αξιόπιστη, πότε αποσκοπεί στην χειραγώγηση και πότε συνιστά παραπληροφόρηση. Σύμφωνα με έρευνα της Palmos Analysis (Ιανουάριος, 2025), περισσότεροι από επτά στους δέκα νέους δηλώνουν ότι αφιερώνουν πάνω από τρεις ώρες ημερησίως στα κοινωνικά δίκτυα, γεγονός που υπογραμμίζει την ένταση της έκθεσής τους σε ψηφιακό περιεχόμενο και την ανάγκη για ουσιαστική καλλιέργεια ψηφιακού γραμματισμού

Το να διαθέτει κανείς ψηφιακό γραμματισμό σημαίνει να γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί τις ψηφιακές τεχνολογίες με σκοπό την πρόσβαση, τη διαχείριση, την κατανόηση, την ενσωμάτωση, την επικοινωνία, την αξιολόγηση, τη δημιουργία και τη διάδοση πληροφοριών με ασφαλείς και κατάλληλους τρόπους.

Το άρθρο πραγματεύεται την παραπληροφόρηση και την ανάγκη καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων στο σχολείο, προτείνοντας δραστηριότητες βασισμένες στη μέθοδο μάθησης σε σταθμούς και στην αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων. Οι δραστηριότητες στοχεύουν στην ενίσχυση της κριτικής ικανότητας και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και στάσεων που ενδυναμώνουν τους μαθητές απέναντι στην παραπληροφόρηση και τη χειραγώγηση στον ψηφιακό χώρο.

Τι είναι η παραπληροφόρηση;

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η παραπληροφόρηση ορίζεται ως η «επαληθεύσιμα ψευδής ή παραπλανητική πληροφορία που δημιουργείται, παρουσιάζεται και διαδίδεται για οικονομικό όφελος ή για την εσκεμμένη εξαπάτηση του κοινού» (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2022).  Πρόκειται δηλαδή για περιεχόμενο που δεν είναι απλώς ανακριβές, αλλά σκοπίμως κατασκευασμένο ή παρουσιασμένο με τέτοιον τρόπο ώστε να επηρεάσει τη σκέψη, τις στάσεις ή τις συμπεριφορές των πολιτών.

Η παραπληροφόρηση παίρνει πολλές μορφές: από fake news και clickbait τίτλους που στοχεύουν στη δημιουργία εντυπώσεων και την αύξηση επισκεψιμότητας, μέχρι deepfakes, διαστρεβλωμένες εικόνες και επεξεργασμένα βίντεο που μπορούν να δημιουργήσουν μια ψευδή αίσθηση πραγματικότητας. Συχνά εκμεταλλεύεται ευαίσθητα ή πολωτικά ζητήματα – όπως η πολιτική, η υγεία ή οι κοινωνικές κρίσεις – για να διασπείρει διχασμό, να ενισχύσει θεωρίες συνωμοσίας ή να εξυπηρετήσει γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα.

Η εξάπλωσή της ενισχύεται σημαντικά από τη φύση των κοινωνικών δικτύων, όπου οι πληροφορίες διακινούνται με εξαιρετική ταχύτητα, συχνά χωρίς επαρκή έλεγχο εγκυρότητας. Η παραπληροφόρηση μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες: από την υπονόμευση της εμπιστοσύνης στους θεσμούς και τα μέσα ενημέρωσης, μέχρι την πρόκληση κοινωνικής αναστάτωσης ή τη λήψη λανθασμένων αποφάσεων από τους πολίτες.

Η αντιμετώπισή της απαιτεί όχι μόνο τεχνικά εργαλεία, αλλά και ανάπτυξη του ψηφιακού γραμματισμού, ενίσχυση της κριτικής σκέψης και ενδυνάμωση των πολιτών ως υπεύθυνων καταναλωτών της πληροφορίας.

fact vs fake

Η εκπαίδευση στην πρώτη γραμμή ενάντια στην παραπληροφόρηση


Δεδομένης της πολυπλοκότητας και της έντασης με την οποία η παραπληροφόρηση διαχέεται στο σημερινό ψηφιακό τοπίο, προκύπτει μια σημαντική πρόκληση για την εκπαίδευση. Οι μαθητές εκτίθενται καθημερινά σε πληθώρα πληροφοριών, χωρίς πάντα να διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια για να ξεχωρίσουν την αξιόπιστη από την παραπλανητική πληροφορία. Ειδικά στις νεότερες ηλικίες, η πληροφορία καταναλώνεται γρήγορα και αποσπασματικά, γεγονός που διευκολύνει τη διαμόρφωση στρεβλών αντιλήψεων και στάσεων. 

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος της εκπαίδευσης καθίσταται κομβικός. Το σχολείο δεν καλείται μόνο να μεταδώσει γνώσεις, αλλά να καλλιεργήσει τον ψηφιακό γραμματισμό, την αναλυτική σκέψη και την ικανότητα επαλήθευσης πηγών. Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2022), η ενίσχυση της ανθεκτικότητας απέναντι στην παραπληροφόρηση απαιτεί την ανάπτυξη ενός συνόλου δεξιοτήτων, που περιλαμβάνει την ικανότητα αξιολόγησης πηγών, κατανόησης του πλαισίου παραγωγής περιεχομένου, αναγνώρισης των σκοπιμοτήτων πίσω από την πληροφορία και υπεύθυνης αλληλεπίδρασης με το ψηφιακό περιβάλλον.

Για να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς στο έργο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προχωρήσει στη δημιουργία εκπαιδευτικών πόρων και εργαλείων, όπως το διαδραστικό υλικό «Σε εγρήγορση στο διαδίκτυο: είστε σε θέση να ξεχωρίσετε περιπτώσεις χειραγώγησης των πληροφοριών;» στην ιστοσελίδα της Learning Corner (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χ.χ.), και οι «Κατευθυντήριες γραμμές για τους διδάσκοντες και τους εκπαιδευτικούς», που παρέχουν πρακτική υποστήριξη σε δασκάλους και καθηγητές για την αναγνώριση, κατανόηση και αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικότερα, εστιάζουν στην καλλιέργεια της ψηφιακής εγγραμματοσύνης και της κριτικής σκέψης των μαθητών, ενώ περιλαμβάνουν συγκεκριμένες προτάσεις δραστηριοτήτων, παραδείγματα καλών πρακτικών και παιδαγωγικές προσεγγίσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στην τάξη (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2022). Η εκπαίδευση, επομένως, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει ασπίδα προστασίας απέναντι στη χειραγώγηση, καλλιεργώντας όχι μόνο δεξιότητες, αλλά και στάσεις: περιέργεια, σκεπτικισμό, συνεργατικότητα και δημοκρατικό ήθος.

woman-two-students-looking-tablet

Ιδέες για Δραστηριότητες Μάθησης σε Σταθμούς (Station Learning)

Η μέθοδος της μάθησης σε σταθμούς αποτελεί μια ευέλικτη και μαθητοκεντρική διδακτική προσέγγιση που ευνοεί τη βιωματική εμπλοκή, τη συνεργασία και την ενεργή συμμετοχή. Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες και μετακινούνται κυκλικά από σταθμό σε σταθμό, αλληλεπιδρώντας με διαφορετικά περιεχόμενα και δραστηριότητες που αναδεικνύουν ξεχωριστές πτυχές του θεματικού άξονα.

Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικές δραστηριότητες που αναπτύσσουν δεξιότητες ψηφιακού αλφαβητισμού, όπως η αξιολόγηση πηγών, η αναγνώριση παραπλανητικών τεχνικών, η κατανόηση των κινήτρων πίσω από την παραπληροφόρηση κ.α. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, εναλλάσσονται ανά 10-15 λεπτά (ή περισσότερο, ανάλογα με τον σχεδιασμό και τη βαθμίδα), με στόχο να ολοκληρώσουν την κυκλική πορεία μέσα από όλους τους σταθμούς, αποκτώντας μια σφαιρική, πολυεπίπεδη εμπειρία μάθησης.

Η μεθοδολογία αυτή ευνοεί τόσο τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας όσο και τη διαθεματική προσέγγιση, καθιστώντας την ιδανική για την προσέγγιση σύνθετων θεμάτων όπως η παραπληροφόρηση.

🧠 Σταθμός 1: Αξιολόγηση Πηγών – «Αξιόπιστο ή Όχι;»

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές/-τριες αναλύουν άρθρα από διαφορετικές πηγές, τα οποία τους τα έδωσε ο/η εκπαιδευτικός. Με τη βοήθεια σχολικών tablets ή υπολογιστών, καλούνται να ελέγξουν την ταυτότητα του συγγραφέα, την ημερομηνία δημοσίευσης, τη χρήση παραπομπών, αλλά και το ύφος και το λεξιλόγιο. Ακόμα, αναζητήσουν αποδείξεις/αντικρουόμενες πηγές, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως:

🔗 check4facts

🔗 Google Fact Check Tools

🔗 Snopes

🔗 NewsGuard

Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους για τα άρθρα σε ένα αρχείο (λ.χ. .doc) το οποίο στο τέλος, αφού περάσουν από όλους τους σταθμούς, θα το κοινοποιήσουν -συγχρόνως με τις άλλες ομάδες- μέσω εφαρμογής διαμοιρασμού εικόνας (λ.χ. Share) στη διαδραστική οθόνη για να συγκρίνουν τις απαντήσεις τους.

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικούΟ/Η εκπαιδευτικός βρίσκει τα άρθρα που θα μελετήσουν οι μαθητές σε αυτόν τον σταθμό, παρακολουθεί τη διαδικασία ελέγχου των πηγών, ενισχύει την τεκμηρίωση και καθοδηγεί την τελική σύγκριση στην εφαρμογή διαμοιρασμού εικόνας.

🎯 Στόχος: Να καλλιεργηθεί η ικανότητα κριτικής ανάγνωσης και αξιολόγησης της εγκυρότητας ψηφιακών πηγών.


🕵️‍♀️ Σταθμός 2: Παραπλανητικές Τεχνικές «Τι Κρύβεται Πίσω από τις Λέξεις;»

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές/-τριες μελετούν επικοινωνιακά κείμενα και αναρτήσεις που περιλαμβάνουν clickbait τίτλους, συναισθηματική γλώσσα, γενικεύσεις ή στερεότυπα. Στόχος είναι να εντοπίσουν παραπλανητικές τεχνικές και να τις σημειώσουν. Στο τέλος, αφού περάσουν οι ομάδες από όλους τους σταθμούς, ο/η εκπαιδευτικός θα ανοίξει μέσω του browser της διαδραστικής οθόνης την εκάστοτε δημοσίευση και ένας εκπρόσωπος κάθε ομάδας, θα σηκωθεί για να σημειώσει επάνω στη σελίδα με τη βοήθεια του εργαλείου επισήμανσης που παγώνει την οθόνη και εμφανίζει εργαλεία γραφής, τα ευρήματα της μελέτης τους.

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός βρίσκει τις δημοσιεύσεις που θα μελετήσουν οι μαθητές σε αυτόν τον σταθμό, κατευθύνει τη συζήτηση, δίνει οδηγίες εντοπισμού γλωσσικών στρατηγικών και ενθαρρύνει τη σύγκριση μεταξύ διαφορετικών περιπτώσεων.

🎯 Στόχος: Να αναγνωρίζουν οι μαθητές/-τριες στρατηγικές γλωσσικής χειραγώγησης και να εξηγούν τη λειτουργία τους στο πλαίσιο της παραπληροφόρησης.


🤔 Σταθμός 3: Κατανόηση Κινήτρων – «Γιατί κυκλοφορεί αυτή η πληροφορία;»

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές/-τριες καλούνται να μελετήσουν παραδείγματα παραπληροφόρησης και να τα αντιστοιχήσουν με τα πιθανά κίνητρα που κρύβονται πίσω από αυτά (οικονομικά, πολιτικά, σατιρικά, κ.ά.).  Στο τέλος, αφού περάσουν οι ομάδες από όλους τους σταθμούς, ο/η εκπαιδευτικός θα προβάλει στη διαδραστική οθόνη το εκάστοτε παράδειγμα και οι ομάδες, θα ψηφίζουν, μέσω του AirClass ή άλλης εφαρμογής, τη σωστή απάντηση.

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός βρίσκει παραδείγματα παραπληροφόρησης και δημιουργεί το φύλλο εργασίας με την άσκηση της αντιστοίχισης. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης των κινήτρων δίνει οδηγίες για την ανίχνευση σκοπιμοτήτων. Τέλος, μετά την ψηφιακή ψηφοφορία ενθαρρύνει την επιχειρηματολογία και αποκαλύπτει τη σωστή απάντηση.

🎯 Στόχος: Να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες ότι η πληροφορία δεν είναι ουδέτερη και να αναγνωρίζουν τις προθέσεις πίσω από το περιεχόμενο.


👁️ Σταθμός 4: Οπτικός Γραμματισμός – «Τι δείχνει… και τι κρύβει η εικόνα;»

🔠 Περιγραφή: Οι μαθητές/-τριες παρατηρούν εικόνες και βίντεο που προβάλλονται στον διαδραστικό πίνακα ή στα tablets —μερικά αυθεντικά και άλλα αλλοιωμένα ή παραπλανητικά. Με χρήση εργαλείων, όπως το Google Lens ή το TinEye, αναζητούν την αρχική πηγή της εικόνας, συζητούν μεταξύ τους σχετικά με το πιθανό περιεχόμενο παραπληροφόρησης, τον τρόπο με τον οποίο μπορεί η εικόνα να διαμορφώσει απόψεις και την πρόθεση πίσω από τη χρήση της, και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους.  Στο τέλος, αφού περάσουν οι ομάδες από όλους τους σταθμούς, ο/η εκπαιδευτικός θα προβάλει στη διαδραστική οθόνη την εκάστοτε εικόνα (ή βίντεο) και οι μαθητές συζητούν σχετικά με τα ευρήματα της μελέτης τους.

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός επιλέγει τις εικόνες/βίντεο, καθοδηγεί τη χρήση εργαλείων αναζήτησης και διευκολύνει την τελική παρουσίαση των ευρημάτων μέσω της διαδραστικής οθόνης.

🎯 Στόχος: Να αναπτύξουν οι μαθητές/-τριες δεξιότητες οπτικής εγρήγορσης και να κατανοούν πώς οι εικόνες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παραπλανήσουν.


🎨 Σταθμός 5: Δημιουργία Περιεχομένου – «Η Ομάδα μας Ενημερώνει!»

🔠 Περιγραφή: Οι ομάδες δημιουργούν σύντομα ενημερωτικά μηνύματα (αφίσες, βίντεο ή αναρτήσεις) κατά της παραπληροφόρησης. Χρησιμοποιούν εργαλεία όπως το mozaBook, το Canva ή εφαρμογές παρουσίασης.  Στο τέλος, αφού περάσουν από όλους τους σταθμούς, θα κοινοποιήσουν το έργο τους μέσω εφαρμογής διαμοιρασμού εικόνας (λ.χ. Share) στη διαδραστική οθόνη.

👨‍🏫 Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού: Ο/Η εκπαιδευτικός παρέχει τεχνική και παιδαγωγική υποστήριξη, ενισχύει την ακρίβεια του περιεχομένου και ενθαρρύνει τη συνεργασία.

🎯 Στόχος: Να ενισχυθεί η υπεύθυνη παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση.

laptop-with-fake-news

Η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης δεν είναι μόνο ζήτημα τεχνολογίας, αλλά κυρίως παιδείας. Η ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού, ειδικά στις νεαρές ηλικίες, αποτελεί θεμέλιο για την οικοδόμηση μιας κοινωνίας ενημερωμένων, σκεπτόμενων και ανθεκτικών πολιτών. Μέσα από εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που ενδυναμώνουν τη σκέψη, ενισχύουν την υπευθυνότητα και καλλιεργούν τη συνεργασία, μπορούμε να δημιουργήσουμε το υπόβαθρο για μια πιο δημοκρατική και κριτικά σκεπτόμενη γενιά. Το σχολείο, ως πυλώνας διαμόρφωσης στάσεων, έχει σήμερα περισσότερο από ποτέ την ευθύνη —και τη δυνατότητα— να καλλιεργήσει την ικανότητα των μαθητών να ξεχωρίζουν την αλήθεια από την παραπλάνηση.


Βρείτε Χρήσιμα αρχεία Διαδραστικών Συστημάτων εδώ.


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα